دانش اموزان برتر

وبلاگ مرجع دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان

دانش اموزان برتر

وبلاگ مرجع دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان

دانش اموزان برتر

پیام مدیر وبلاگ :

"بازدید کننده گرامی به این وبلاگ خوش آمدید"

آنچه در این وبلاگ مشاهده می کنید گزیده ای از بهترین مطالب وبلاگ های دانش آموزان و معلمان برتر استان سیستان و بلوچستان امید است شما دانش آموز عزیز با قلم خود مارا در هرچه بهتر شدن این وبلاگ یاری رسانید

عزیزانی که تمایل دارند تا مطالبشان در این وبلاگ منتشر شود کافیست لینک مطلب خود را به قسمت نظرات این وبلاگ ارسال نمایند. تا در صورت مفید بودن مطالبشان آنها را در سایت های کشوری بخصوص سایت حرف تو ( جایی برای نخبگان وبلاگ نویس ) و نیز وبلاگ همه با هم ( مرجع مرکزی استان سیستان و بلوچستان ) منتشر یابد

گفتگو با برگزیده جشنواره کشوری جابربن حیان

سه شنبه, ۲۴ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۳ ب.ظ
دانش آموز 11 ساله زاهدانی برگزیده جشنواره کشوری جابربن حیان موفق به ساخت دستگاه صیقل سنگ شد.

IMG_5866

هفته پژوهش بهانه ای شد تا بسراغ پژوهشگر ۱۱ ساله ای برویم آنهایی که برای یافتن پاسخ سوال خود، به کاوش جهان رفته اند تا هزارتوی جهان را کشف کنند.

فاطمه موسوی یکی از آن کودکان است که در پایه پنج ابتدایی مشغول به تحصیل می باشد که با تشویق پدر و مادرش موفق به ساخت دستگاه صیقل سنگ شد.

مریم میری مادر سیده فاطمه در گفتگو با خط اول گفت :علاقه به جمع آوری سنگها مخصوصا گوهر سنگهای سیستان و بلوچستان فکری به ذهنمان ایجاد کرد که این سنگها بصورت زیباتری در بیایند .

وی ادامه داد :وقتی علاقه فاطمه را در این زمینه دیدیم با کمک پدرش دستگاه صیقل سنگ را درست نمودیم این دستگاه نمونه داخلی ندارد و نمونه خارجی اش نیز با قیمت بالا به فروش می رسد.

مادر سیده فاطمه گفت :این دستگاه تشکیل شده از موتور کولر،تسمه ،دو میله و مخزن که با ریختن آب و ماسه و سنگهای کوچک ناهموار که این سنگها به مرور با ماسه و آب ساییده می شوند و پس از تقریبا دوماه سنگهای صاف و صیقلی و براقی بدست می آید که ارزش افزوده خیلی بالایی پیدا می کنند.

 

IMG_5860


وی ادامه داد :جالب اینجاست که این دستگاه همان کاری را می کند که رودخانه به مرور بروی سنگها انجام می دهد ولی با این تفاوت که در رودخانه به مرور و سالها این اتفاق می افتد ولی دستگاه صیقل سنگ چند سال را به چندین ماه تبدیل به سنگهای براق می کند و یک پدیده زمین شناسی خوب و راحت به کمک این دستگاه می توان دید.

میری گفت :این دستگاه در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش فناوری استان که در سال جاری تشکیل شد توانست در بین ۶۴ غرفه، رتبه برتر را کسب نماید.

IMG_5862ساخت دستگاه صیقل سنگ پدیده ای نو در زمین شناسی

IMG_20151206_135348

ساخت دستگاه صیقل سنگ پدیده ای نو در زمین شناسی

IMG_20151206_103109

 

انتهای پیام/

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی