دانش اموزان برتر

وبلاگ مرجع دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان

دانش اموزان برتر

وبلاگ مرجع دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان

دانش اموزان برتر

پیام مدیر وبلاگ :

"بازدید کننده گرامی به این وبلاگ خوش آمدید"

آنچه در این وبلاگ مشاهده می کنید گزیده ای از بهترین مطالب وبلاگ های دانش آموزان و معلمان برتر استان سیستان و بلوچستان امید است شما دانش آموز عزیز با قلم خود مارا در هرچه بهتر شدن این وبلاگ یاری رسانید

عزیزانی که تمایل دارند تا مطالبشان در این وبلاگ منتشر شود کافیست لینک مطلب خود را به قسمت نظرات این وبلاگ ارسال نمایند. تا در صورت مفید بودن مطالبشان آنها را در سایت های کشوری بخصوص سایت حرف تو ( جایی برای نخبگان وبلاگ نویس ) و نیز وبلاگ همه با هم ( مرجع مرکزی استان سیستان و بلوچستان ) منتشر یابد


وبلاگ "دانش آموزان برتر" منتشر کرد؛

فرزندتان به دوره نوجوانی وارد شده است. در این دوره والدین باید روش برخورد و تعاملشان را با فرزند خود تغیر دهند و بر اساس فرمایش رسول اکرم(ص) که می فرماید...
سوال:

من تمایل ندارم فرزندم با مانتو شلوار بیرون برود. او ۱۳ سالش است و وقتی به او می گویم چادر سرت کن ناراحت می شود به چه طریق می توانم او را راهنمایی و ارشاد کنم و اونم می دونم که او تحت تأثیر همکلاسیهاش قرار گرفته است.

 
جواب:
فرزندتان به دوره نوجوانی وارد شده است. در این دوره والدین باید روش برخورد و تعاملشان را با فرزند خود تغیر دهند و بر اساس فرمایش رسول اکرم(ص) که می فرماید: « هفت سال سوم زندگی یعنی از ۱۴ تا ۲۱ مرحله وزارت و مشورت کردن با اوست»، نوع گفتگو و برخورد خود را شکل دهند.

 

پیامبر اکرم(ص) در روایتی می فرمایند: « الولد سید سبع سنین، عبد سبع سنین و وزیر سبع سنین یعنی فرزند در ۷ سال اول سید و آقاست و امر او(تا آنجا که به ضرر او یا دیگران نیست) اطاعت می شود، در ۷ سال دوم(از ۷ سالگی تا ۱۴ سالگی) روحیه اطاعت و پذیرش در او شکل می گیرد، اما در هفت سال سوم یعنی ۱۴ تا ۲۱ سالگی شأنیت وزارت و مشاوره و گفتگو در سطح معاون والدین پیدا می کند.

 

 

بر این اساس چه زیباست از امر و نهی کردن نوجوان اجتناب کرد و به جای آن، از باب گفتگو و احترام به سخنان او و پس از شنیدن اندیشه ها و سخنان او، رهنمودهایی را به او ارائه کرد.

 

طبیعی است ویژگی دیگران نوجوانان آن است که سخنان و اندیشه های والدین را از باب پند و اندرز و نصیحت نمی تواند بشنود. پس والدین نباید در قالب نصیحت او را از عملی برحذر دارد. بلکه در قالب مشورت و ارائه نقطه نظر خود با او به گفتگو بنشینید.

 

ویژگی سوم نوجوان آن است که او در این مرحله می تواند مفاهیم نظری و انتزاعی را بفهمد و برای هر سخن و ادعایی به دنبال دلیل و منطق آن است. از باب سخن بزرگ ترها و لزوم احترام به آنها نمی تواند سخنی و ایده ای را بپذیرد بلکه باید مستدل، منطقی و قانع کننده باشد و بتواند در چارچوب منطقی و استدلالهای عقلی خود آن را بفهمد و بپذیرد پس با رشد شناختی نوجوان، او به دنبال، استدلال، منطق و دلیل قانع کننده است و هرگز نمی تواند سخن دیگری هر چند پدر او یا رهبران مذهبی باشد به صورت تحمیل شده از طرف آنها بپذیرد.

 

 

ویژگی چهارم نوجوان، اعتماد به نفس بالاست و می خواهد مستقلا با تکیه بر اندیشه ها و فکرهای خود مطالب را بپذیرد. اگر تا کنون به یک نوع اطاعت و پذیرش دوران کودکی عادت داشت. اکنون در این سن از نظر روانی می خواهد مستقلا و با تکیه بر فکر خود مطالب را حلاجی کند و بپذیرد و از تحمیل سخن و ایده دیگران گریزان است.(هر چند سخن والدین یا … باشد که قبلا هم به آنها اعتماد داشت).

 

ویژگی پنجم نوجوانی تعلق به گروه هم سن و سالان است، الگوگیری از هم سالان در نوجوانی به اوج می رسد، زیرا همسالان به او بها می دهند و او را می پذیرند و بدین وسیله احساس فردیت و هویت می کند و لذا می خواهد رفتار خود را بر اساس رفتار و اندیشه های همسالان خود شکل دهد.

 

بر اساس آنچه بیان شد، توصیه می شود:

 

۱٫ هرگز سعی نکنید سخن خود را بر او تحمیل کنید.

 

۲٫ در کارهایی منزل و مدرسه و بیرون با او مشورت کنید تا احساس ارزش و اهمیت کند.

 

۳٫ با استدلال و منطق موضوع حجاب و کیفیت آن را و انواع حجاب و ارزش هر یک را با یکدیگر به بحث و تبادل نظر گذاشته و مزایا و معایب هر یک را با یکدیگر گفتگو کنید

 

.۴٫ صریحا با رفتارهای او و از جمله چگونگی پوشش او مخالفت نکنید.

 

۵٫ او را سرزنش نکنید.

 

 

۶٫ الگوهایی جدید به او معرفی کنید یعنی دوستان صمیمی و ارزش مدار و چادری را به تدریج در گردونه دوستان او قرار دهید.(تدبیر در این زمینه بسیار مهم است و دقیق)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی