دانش اموزان برتر

وبلاگ مرجع دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان

دانش اموزان برتر

وبلاگ مرجع دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان

دانش اموزان برتر

پیام مدیر وبلاگ :

"بازدید کننده گرامی به این وبلاگ خوش آمدید"

آنچه در این وبلاگ مشاهده می کنید گزیده ای از بهترین مطالب وبلاگ های دانش آموزان و معلمان برتر استان سیستان و بلوچستان امید است شما دانش آموز عزیز با قلم خود مارا در هرچه بهتر شدن این وبلاگ یاری رسانید

عزیزانی که تمایل دارند تا مطالبشان در این وبلاگ منتشر شود کافیست لینک مطلب خود را به قسمت نظرات این وبلاگ ارسال نمایند. تا در صورت مفید بودن مطالبشان آنها را در سایت های کشوری بخصوص سایت حرف تو ( جایی برای نخبگان وبلاگ نویس ) و نیز وبلاگ همه با هم ( مرجع مرکزی استان سیستان و بلوچستان ) منتشر یابد

روزه اولی‌ها بخوانند

شنبه, ۳۰ خرداد ۱۳۹۴، ۰۴:۲۹ ب.ظ
news_52036

متخصصان تغذیه درباره نوجوانانی که می‌خواهند برای بار اول روزه بگیرند ولی اشتهای کمی دارند یا کمی ضعیف به نظر می‌رسند، مصرف مغزها را توصیه می‌کنند.

مادران می‌توانند مغزهای مختلف (نظیر پسته، بادام، فندق و نخودچی) را همراه کمی شکر آسیاب کرده و در هنگام سحر یا افطار به فرزندان خود بدهند یا با مخلوط آن‌ها با شیر، یک حریره مغذی و سرشار از پروتئین برای آن‌ها تهیه کنند.

ضمناً ممکن است برخی نوجوانان روزه‌دار، به مصرف مکمل‌های ویتامین یا املاح نیاز داشته باشند که بهتر است با مشورت متخصص تغذیه در این خصوص اقدام کنند. در طول روز بهتر است از فعالیت‌هایی که باعث خستگی و تشنگی نوجوان می‌شود جلوگیری شود.

هرچند پیاده‌روی و فعالیت‌های سبک می‌توانند در طول ماه مبارک ادامه یابند؛ اما به‌دلیل تقارن ماه رمضان امسال با گرم‌ترین ماه سال احتمال تشنگی، کمبود آب و ضعف زیاد است، بنابراین درصورتی‌که نوجوان تمایل به انجام فعالیت ورزشی دارد بهتر است آن را به بعد از ساعات افطار موکول کند.

ایام ماه رمضان به‌دلیل اینکه ساعات زیادی در طول روز هیچ ماده غذای وارد بدن نمی‌شد، اکنون بدن در برهه‌ای طولانی با کمبود ویتامین‌ها و املاح معدنی روبه‌رو است.

فاطمه حسینی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در یکی از گفتگوهایش به این نکته نگاه ویژه کرده است. وی گفته است: بعد از ماه مبارک رمضان باید تغذیه نوجوانان روزه‌داری که بدن آن‌ها ضعیف، کم‌وزن و کم‌آب شده است به‌صورتی باشد که تمامی کمبودها با داشتن برنامه غذایی صحیح و سالم به کمک انواع ویتامین‌ها جبران شود.

وی همچنین اذعان داشته است که در روزهای بعد از ماه رمضان مناسب است از انواع نوشیدنی‌ها همچون تخم شربتی، چای کم‌رنگ، شربت‌های کم‌شیرین و سکنجبین استفاده شود؛ چراکه موجب رفع کم‌آبی بدن می‌شود.

حسینی بر این باور است که روزهای بعد از ماه رمضان، نوجوانان روزه‌داری که در حال رشد هستند شرایط متابولیسمی بدن آن‌ها تغییر کرده و همین امر باعث کم‌اشتهاشدن و استفاده‌نکردن از وعده‌های غذایی می‌شود که عاملی مهم در ضعیف‌شدن بدنشان است که باید از مواد غذایی که سرشار از پروتئین و ویتامین است همچون شیر، ماست، سبزیجات و میوه‌جات استفاده کنند.

بعد از ماه رمضان نیز ضروری است از سه وعده اصلی غذایی روزانه استفاده شود. در این صورت قوای بدن تقویت شده و در میان‌وعده‌ها نیز باید از میوه‌هایی همچون شلیل، خرما و هلو استفاده شود

مرجع :شهر آرا

انتهای پیام/

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۳۰
دانش اموزان برتر

روزه

روزه اولی ها

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی